LIO, Mitä, miksi ja kuka? - Viestintää, vaikuttamista ja kehittymistä
- LIO JCI Helsinki
- 6.5.
- 2 min käytetty lukemiseen

Viestintä on paljon enemmän kuin tiedottamista. Se on tarinankerrontaa, vaikuttamista ja yhteisön rakentamista. Parhaimmillaan viestintä tekee näkyväksi sen, miksi jotain tehdään, ketä varten ja millä vaikutuksilla. Juuri tästä syystä viestintä on keskeisessä roolissa myös Helsingin Nuorkauppakamarin toiminnassa aivan kuten muuallakin työelämässä.
Kamarin arki rakentuu projekteista, koulutuksista ja tapahtumista, joissa oppiminen tapahtuu tekemällä. Jäsenet pääsevät ottamaan aidosti vastuuta, kokeilemaan uutta ja kehittämään itseään turvallisessa mutta kunnianhimoisessa ympäristössä. Monelle Helsingin Nuorkauppakamari on ponnahduslauta, jonka avulla oma osaaminen on kirkastunut, itseluottamus kasvanut ja verkostot laajentuneet.
Tässä kokonaisuudessa viestinnällä on tärkeä tehtävä. Sen avulla tehdään näkyväksi se työ ja vaikuttavuus, jota kamarissa syntyy, sekä tuodaan esiin jäsenten osaamista ja tarinoita. Hyvä viestintä myös madaltaa kynnystä tulla mukaan ja vahvistaa yhteisöllisyyttä kamarin sisällä. Viestintävastaavana eli LIO:na vastataan Helsingin Nuorkauppakamarin sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Käytännössä se tarkoittaa viestinnän kokonaisuuden koordinointia ja kehittämistä, verkkosivujen ja digitaalisten kanavien päivittämistä sekä viestintästrategian ylläpitoa ja tarvittaessa uudistamista. Tehtävään kuuluu myös mediasuhteista huolehtiminen sekä syventäminen ja viestintä valtakunnallisen median suuntaan.
Olen Heikki Törrönen, vuoden 2026 LIO, eli viestintävastaava, olen aikuskasvatustieteilijä ja työskentelen tällä hetkellä henkilöstöpalveluyhtiö StaffMillissä varatoimitusjohtajana. Työni keskiössä ovat ihmiset, rekrytointi ja osaajien löytäminen yritysten henkilöstötarpeisiin sekä tämän prosessin selkeyttämien.
Olen toiminut Helsingin Nuorkauppakamarissa aiemmin rahastonhoitajana (TREAS) sekä projektivastaavana (COM). Tänä vuonna hyppäsin LIO:n rooliin, puhtaasti omasta kiinnostuksestani kehittyä ja oppia kokonaisvaltaisesti viestinnän saralla.
Haluan kehittää kamarin viestintää suuntaan, joka tukee jäsentemme kehittymistä, tekee toiminnan vaikuttavuuden näkyväksi ja kertoo rohkeasti siitä, mitä kaikkea kamarissa voidaan oppia ja saavuttaa. Viestintä on ennen kaikkea yhteistä tekemistä, ja parhaat tulokset syntyvät, kun mukana on erilaisia näkökulmia ja osaamista.
Jos Helsingin Nuorkauppakamarin viestintä ja sen kehittäminen herättää kiinnostusta ja haluat kehittyä esimerkiksi sisällöntuotannossa, strategiassa, mediaviestinnässä tai digitaalisissa kanavissa, olethan rohkeasti yhteydessä. Katsotaan yhdessä, millainen rooli viestintätiimissä tukisi parhaiten juuri sinun tavoitteitasi. Vai, olisitko juuri sinä ensi vuoden LIO?




Kommentit