Tulevaisuudessa äänet ovat osa yrityksen brand bookia

Maanantaina 16.5. vajaa parikymmentä pääkaupunkiseudun nuorkauppakamarilaista kokoontui kuuntelemaan Restelin viihdepäällikön, yrittäjä Lauri Domnickin ajatuksia äänen käytöstä ja äänellä brändäämisestä. Monet yritykset niin Suomessa kuin maailmallakin ovat jo havahtuneet siihen, että myös ääni on osa yritystä. Kotimaisina, tunnettuina esimerkkeinä mainituksi tulivat Saarioinen sekä Fazerin Sininen.

JCI_aanibrandi

”Yrityksen ääni kuuluu useassa eri paikassa. Asiakastiloissa, televisiossa, messuilla, online- ja mobiiliympäristöissä, radiossa ja asiakaspalvelussa. Ei ole yhdentekevää, millaista ääntä näissä kanavissa käytetään. Äänibrändäys on sitä, että käytetään ääniä, jotka kantavat kampanjasta toiseen. Uskon että tulevaisuudessa äänet ovat osa yrityksen brand bookia”,kertoo Lauri.

Äänimaisemalla on tärkeä osa, kun halutaan vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Ei ole yhdentekevää, millainen musiikki ostoskeskuksessa tai ravintolassa soi. Äänibrändi muodostuu kolmesta tekijästä, joita ovat tempo, voimakkuus ja tunnistettavuus. Rauhallisen temmon ja ei-tunnistettavien valintojen ansiosta asiakkaiden asioimisaikaa ja keskiostoksen summaa voidaan kasvattaa huomattavastikin.

JCI_aanibrandi2

Lopuksi Lauri antoi vielä muutaman vinkin äänien hahmottamiseen. Ensimmäinen näistä on, että on välillä hyvä pysähtyä tietoisesti kuuntelemaan oman ympäristönsä ääniä. Mitä paremmin hahmotamme ympäristömme, sen paremmin myös itse voimme. Toisena vinkkinä hän kehottaa kalibroimaan korvat. ”Viekää korvanne joskus oikein hiljaiseen paikkaan ja antakaa niiden nauttia hiljaisuudesta”.  Kolmantena vinkkinä ääniammattilainen suosittelee käyttämään kuulosuojaimia, ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä panostamaan kunnon kuulokkeisiin. ”Töissä kannattaa kuunnella vaikkapa luonnon ääniä tuttujen musarallien sijaan. Tällä on tutkitusti vaikutusta työtehoon ja keskittymiseen”, Lauri tiivistää.

Kiitos Laurille ja kaikille osallistujille erittäin mielenkiintoisesta ja ajatuksia herättävästä illasta!

Please follow and like us:

You may also like...