100 x Muutos

Me Helsingin nuorkauppakamarissa uskomme, että yhteistyöllä pääsee pidemmälle. Tästä syystä järjestämme yhteisiä tapahtumia paitsi muiden nuorkauppakamareiden, myös eri kumppaneiden kanssa. Yksi kumppaneistamme on Projektiyhdistyksen Young Crew,  jonka kanssa olemme syksystä 2017 lähtien kouluttaneet ja viettäneet myös vapaamuotoisesti aikaa yhdessä.

100 X Muutos
Keskiviikkona 11.4.2018 kokoonnuimme jälleen yhteen Eteläranta 10:een kouluttautumaan. Illan kouluttajana ja fasilitaattorina toimi Connection Coaching’in Tuomas Mikkonen, joka antoi vinkkejä omien urautuneiden tapojen muuttamiseen ja sitä kautta menestykseen elämässä.

159

Tapojen voittamaton voima
Meistä itse kukin asettaa itselleen erilaisia määräaikoja: kirjoitan tämän jutun koulutusta seuraavana aamuna (en muuten kirjoittanut, vaan nyt eletään perjantaita), teen nämä viisi tehtävää tällä viikolla, vien roskapussin illalla. Ongelma? Emme määritä tekemisellemme aikataulua. Joten kun emme tavoita 100 % tavoitteestamme koemme epäonnistuneemme, vaikka kehitystä olisi ehkä tapahtunut, ja lopetamme kesken. Olin valinnut jo kuvat juttuun ja miettinyt rakenteen. Tein viidestä tehtävästä kolme. Roskapussi on sentään siirtynyt roskakaapista ulko-oven luo. Keskity siis rutiinien luomiseen ja tehtävien pilkkomiseen, älä saavutuksiin.

Harha: motivaatio ja tahdonvoima eivät ole pitkällä aikavälillä voittavia strategioita. Voittava strategia on luoda itselleen rutiineja ja ehdollistaa itsensä niiden tekemiselle
Luo itsellesi tapakierre:
1. Muistutus
2. Toiminta
3. Palkkio

Jatkuvan onnistumisen resepti
Tuomas tarjoili koulutuksessaan käytännönläheiset vinkit, miten minkä tahansa uuden tavan voi juurruttaa omaan arkeen. Kaikki lähtee siitä, että päätät millainen henkilö haluaisit olla ja todistat sen itsellesi pienillä voitoilla.

Askel 1: Käytä nykyistä tapaa luodaksesi uusi
Listaa asioita, joita teet joka päivä. Tällaisia ovat vaikkapa: käyt suihkussa, peset hampaasi, laitat kengät jalkaan, laitat valot pois, istut ruokapöytään.
Tee nyt toinen lista asioista, jotka vain tapahtuvat joka päivä: saat tekstiviestin, näet mainoksen, biisi loppuu, aurinko laskee. Nämä ovat siis asioita, joihin et suoraan itse vaikuta.

Askel 2: Tee tavastasi uskomattoman helppo toteuttaa
Sinullako ei ole aikaa treenata? Tee kyykkyjä samalla kun vaikka katsot telkkaria (Tuomaksen kirjasta löytyy muuten ohje 4 minuutin treeniin). Ei ole aikaa kirjoittaa kokonaista artikkelia? Kirjoita 1 kappale, tai edes yksi lause. Ei ole aikaa joogata? Hengitä syvään 30 sekuntia. Ei ole aikaa lomailla? Lähde neljäksi tunniksi naapurikaupunkiin. Ideana on siis löytää pienin mahdollinen tapa toteuttaa asia, johon ”ei ole aikaa”. Poista itseltäsi tekemisen kynnys.

Askel 3: Palkitse aina itsesi
Palkintoja on sekä sisäisiä että ulkoisia. Sisäisesti itse tapa toimii palkitsevana, kun saat juurrutettua sen arkeesi ja ulkoisina palkintoina voit tarjota itsellesi vaikkapa kehuja, rentoutumishetken, herkkuja, palkintomatkan. Uuden rutiinin ylläpidossa voit hyödyntää kalenteria (”pian” ei ole ajankohta ja ”jonkin verran” ei ole numero; ole konkreettinen) ja sen automaattimuistutuksia tai erilaisia muistutusappeja. Pidä rutiinia sinnikkäästi yllä, vaikka vain edeltävillä pienillä tavoilla. Tee itsesi tilivelvolliseksi jollekulle ja tee ympäristöstäsi onnistumista tukeva. Jos haluat laihtua, niin älä täytä kotia herkuilla ja jaa edistymisesti jonkun kaverin kanssa.

Lukuvinkki: Tuomas Mikkonen, 100 tapaa uudistua ja kukoistaa

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *