Itseohjautuvia autoja, ympäristöystävällinen toimintatapa ja jaetut kyydit – yritysvierailu Uberilla

Keskiviikkona 15.3.2017 meillä oli ilo päästä tutustumaan Suomen Uberin toimintaan heidän toimistollaan Helsingin keskustassa. Uberilla meidät ottivat vastaan yhteiskuntasuhteista vastaava Robert Torvelainen sekä Suomen maajohtaja Joel Järvinen. Voimakkaasti kasvanut Uber on ottanut tukevan jalansijan maailman markkinoilla Helsingin ollessa pohjoisin toimipiste tällä hetkellä. Yrityksellä on noin kymmenen tuhatta työntekijää ympäri maailmaa, kun vain joitakin vuosia  takaperin työntekijöitä oli vain kymmenes nykyisestä määrästä.

 

159

Pääkaupunkiseudun nuorkauppakamarilaisia Uberilla.

Ei taksi- vaan teknologiayhtiö

Vaikka palvelu näkyy kuluttajalle palveluna, jossa siirtyminen paikasta toiseen on palvelu josta maksetaan, on Uber ennenkaikkea teknologiayhtiö. Tuotekehitykseen, uusiin toiminnallisuuksiin ja käyttäjäystävällisyyteen satsataan yhä enemmän. Tämän lisäksi käytössä on jo joissakin maissa tavaroiden (UberRUSH) ja ruuan kuljetuspalvelut (UberEATS), ja esimerkiksi Amsterdamissa on autoja, joihin on mahdollisuus ottaa oma pyörä mukaan. Lisäksi ainakin Lontoossa on vietetty Uber Puppy -päiviä, jolloin luokseen voi tilata lemmikin.

Käyttäytymisen muutos keskeistä

Vuoden 2018 heinäkuussa voimaan tuleva Liikennekaari-esitys mahdollistaa entistä paremmin uusien palveluntarjoajien pääsyn markkinoille. Tätäkin olennaisemmassa roolissa on kuluttajien ajattelumallin muutos siihen, miten matkustamiseen ja siirtymiin paikasta toiseen suhtaudutaan. “Suomalaiset omistavat auton siksi, että pitää päästä mökille. Keskimäärin mökillä käydään kuitenkin viisi kertaa vuodessa” kertoo Uberin Robert Torvelainen.

Keskeisenä tekijänä nähdään se, että ihmiset oppisivat jakamaan kyytejä tuntemattomien kanssa. Tulevaisuudessa tulemme näkemään liikenteessä myös itseohjautuvia autoja, jolloin jaettujen matkojen ansiosta autojen määrää voitaisiin selkeästi vähentää, mikä vähentäisi myös päästöjä ja polttoaineen kulutusta. Samalla vähenisi pysäköintitilan tarve. On laskettu, että esimerkiksi Lissabonissa itseohjautuvilla autoilla voitaisiin autojen määrää vähentää jopa 90%.

Vaikka meillä Suomessa ei vielä itseohjautuvia autoja näy, ollaan Atlantin takana otettu jo seuraava askel niistäkin eteenpäin. Sähköllä toimivat, lentävät autot saattavat hyvinkin olla myöhemmin tulevaisuudessa käytetty kulkuväline.

Kiitos Uberin Joel ja Robert, että saimme tulla tutustumaan yritykseenne!

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *